Różnorodność oznacza różnorodność i otwartość. Każda osoba powinna móc wnosić swój wkład takim, jakim jest bez konieczności udawania lub przestrzegania określonych norm. Idea nie tylko dopuszczania różnorodności, ale także jej konkretnego promowania, jest wciąż całkiem nowa. Na szczęście jest on coraz częściej wdrażany w społeczeństwach zachodnich, zarówno w życiu codziennym, jak i w świecie pracy. Coraz więcej firm dostrzega zalety zróżnicowanych zespołów i pokonuje stare zastrzeżenia. Dajemy wgląd w aktualne nastroje w tym temacie, pokazujemy, jak można wdrożyć różnorodność w miejscu pracy i dlaczego firmy i pracownicy czerpią z różnorodności w pracy.
Różnorodność w świecie pracy co to oznacza?
Różnorodność w miejscu pracy oznacza, że pracownicy firmy składają się z ludzi o wielu różnych cechach i pochodzeniu. Współpracownicy uniezależniają się od płci , wieku, pochodzenia , religii i światopoglądu oraz orientacji i tożsamości seksualnejustawić. Ponadto firmy promujące różnorodność są otwarte na osoby z niepełnosprawnościami i wspierają tworzenie miejsca pracy bez barier. Różnorodność i inkluzja to dwa pojęcia, których nie można od siebie oddzielić. W codziennym życiu zawodowym tolerowane są różne opinie i punkty widzenia oraz zachęca się do wzajemnej wymiany poglądów. Niezależnie od tego, jak bardzo różnią się pracownicy, zawsze traktują się nawzajem z szacunkiem.
W ostatnich latach coraz więcej firm otwiera się na różnorodność w miejscu pracy. W przypadku firm działających komercyjnie nie chodzi tylko o promowanie tolerancji wśród pracowników. Wiele firm oczekuje przewag konkurencyjnych, ponieważ różne potencjały się uzupełniają. Aby jednak różnorodność odniosła sukces w firmie, nie wystarczy sama dobra wola. Koncepcja musi być strategicznie zakotwiczona w firmie i poparta instrukcjami działania. W tym celu firmy budują zarządzanie różnorodnością i wyznaczają cele, np. odsetek kobiet na stanowiskach kierowniczych. Można także określić czynniki zwiększające różnorodność przy wyborze i zatrudnianiu nowych współpracowników. Zarządzanie różnorodnością jest zazwyczaj podobszarem zarządzania zasobami ludzkimi.
O zarządzaniu różnorodnością decyduje się na poziomie zarządzania i dopiero wtedy odbywa się to w sposób autentyczny. Ze wszystkimi niewiadomymi i niedogodnościami, które pojawiają się w tym procesie.
Różnorodność w miejscu pracy: Korzyści dla firm
Według badania przeprowadzonego w 2018 roku przez Michaela Pagea 63 procent ankietowanych firm podjęło kwestię różnorodności w miejscu pracy. W 2015 roku mniej niż połowa ankietowanych firm uznała ten temat za istotny. Większość ankietowanych (91,9 proc.) postrzega zarządzanie różnorodnością jako ważny czynnik sukcesu. Jednym z najważniejszych celów w czasach niedoborów wykwalifikowanej siły roboczej jest bycie atrakcyjnym dla potencjalnych kandydatów (64 proc.).
Różnorodność jako narzędzie budowania marki pracodawcy
Zwłaszcza duże firmy uznały już zarządzanie różnorodnością za trwałe narzędzie budowania marki pracodawcy. 69,4% uczestników badania stwierdziło, że dostrzegło już wartość dodaną w zarządzaniu różnorodnością podczas rekrutacji nowych pracowników i pozycjonowania się jako marka pracodawcy.
Różnorodność sprzyja współpracy między pracownikami
Zróżnicowane zespoły czerpią korzyści z odmiennych cech charakteru członków, z doświadczeń długoletnich pracowników i powiewu świeżości, jaki wnoszą młodsi członkowie zespołu. Jednak różne języki, know-how we wszystkich możliwych obszarach lub różne podejścia kreatywne również pomagają zespołom osiągać najwyższą wydajność i obierać zupełnie nowe ścieżki. W codziennym życiu zawodowym różne perspektywy i opinie są nie tylko akceptowane, ale wręcz pożądane, aby w pełni wykorzystać potencjał różnorodności. Spotkania na poziomie oczu, uznanie i uznanie umożliwiają współpracę, która oferuje wystarczającą przestrzeń dla nowych pomysłów i nowych podejść.
Większa innowacyjność dzięki różnorodności
Karta Różnorodności to inicjatywa na rzecz różnorodności w firmach. Od momentu powstania w 2006 roku do inicjatywy przystąpiło kilka tysięcy firm i instytucji. Karta Różnorodności regularnie przeprowadza ankiety w firmach pod kątem różnorodności i włączenia społecznego (zarówno te, które podpisały Kartę, jak i firmy, które nie są sygnatariuszami). W ostatnim badaniu przeprowadzonym w 2020 r. 82 procent ankietowanych firm, które podpisały kartę, stwierdziło, że różnorodność sprzyja ich innowacyjności .
Wyzwania można najlepiej rozwiązywać, gdy w zespole jest jak najwięcej różnych ról i można wziąć pod uwagę różne perspektywy. Innowacje są możliwe, gdy jest dużo wiedzy z różnych źródeł oraz gdy istnieje akceptacja i szacunek dla opinii. Kiedy każdy w firmie może wykorzystać swój indywidualny potencjał, powstaje kultura korporacyjna charakteryzująca się innowacyjnością, orientacją na rozwiązania i produktywnością. Myślenie nieszablonowe promuje innowacje i dalszy rozwój.
Różnorodność wzmacnia więź z firmą
Akceptacja różnorodności i różnic przyczynia się do lepszej atmosfery pracy. W związku z tym ma to również wpływ na długość pobytu pracowników w firmie. Co najmniej 43,5 proc. ankietowanych w badaniu Michaela Pagea stwierdziło, że zarządzanie różnorodnością sprzyja lojalności pracowników.
Ale nie tylko lojalność pracowników, ale także poczucie przynależności zostaje znacznie wzmocnione dzięki akceptacji i docenieniu. Zgodnie z mottem: Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego. Firmy, które praktykują różnorodność, mają zadowolonych pracowników, którzy chętnie zostają w firmie na długi okres czasu.
Ekscytująca atmosfera pracy
Gdyby każdy miał tę samą wiedzę, każdy miał te same mocne strony i każdy miał takie samo zdanie, codzienne życie zawodowe prawdopodobnie nie miałoby sobie równych pod względem nudy, a w rezultacie ucierpiałaby produktywność. Różni członkowie zespołu tworzą mieszankę perspektyw, opinii, doświadczeń, wiedzy i mocnych stron. Nie ma dnia, w którym nie nauczysz się czegoś nowego i nie rozwiniesz się, czy to zawodowo, czy osobiście.
Każdy pracownik doświadcza ekscytującej atmosfery pracy, a umiejętności każdego z nich rosną z dnia na dzień, dzięki czemu zespół może stworzyć zgrany mecz.
Różnorodność w miejscu pracy jakie zastrzeżenia mają firmy?
Liczba firm, które dostrzegają przewagę w aktywnym zarządzaniu różnorodnością, jest duża: takiego zdania jest 97 proc. firm , które podpisały Kartę Różnorodności (niesygnatariusze: 67 proc.). Są jednak i zastrzeżenia: Aby w firmie zapanowała różnorodność, ważne są specyfikacje, kwoty i zasady. Krytycy argumentują, że na przykład na podstawie wytycznych nie można podejmować decyzji personalnych bez ograniczeń w interesie ekonomicznym firmy. Pomimo tych zalet, dla wielu firm pierwsze kroki w skutecznym zarządzaniu różnorodnością stanowią wyzwanie.
Zróżnicowane zespoły początkowo wymagają więcej czasu, ponieważ wiele rzeczy trzeba przemyśleć. Jest to bardziej czasochłonne i wymaga tolerancji od wszystkich zaangażowanych osób. Jeśli do tego dodamy bariery językowe, staje się to wyczerpujące. Wybieramy ludzi, którzy są do nas podobni, to bardziej znajomy i łatwiejszy
Staje się to jasne na następującym przykładzie: Firma wprowadza parytet dla kobiet na stanowiskach kierowniczych. Przy obsadzaniu stanowiska kierowniczego decyzję można teraz podjąć nie tylko w oparciu o kwalifikacje i doświadczenie kandydata. W tym argumencie różnorodność firmy ogranicza ważne decyzje korporacyjne.
Różnorodność i włączenie jaka jest różnica?
Różnorodność i włączenie społeczne są często mylone. Są to jednak różne pojęcia, które są ze sobą ściśle powiązane. Koncepcja różnorodności uwzględnia różnorodność, na przykład pod względem wieku, pochodzenia, postawy i religii. Włączenie społeczne idzie o krok dalej: każdemu należy zapewnić takie same możliwości. Chodzi więc o stworzenie kultury równości. Nie tylko poprzez otwartość na siebie, ale np. zaprojektowanie miejsca pracy dla osoby niepełnosprawnej tak, aby mogła z niego korzystać jak osoba bez ograniczeń.
Oto, jak możesz promować różnorodność w miejscu pracy
Opisaliśmy powyżej, że idea promowania różnorodności jest strategiczną decyzją przedsiębiorstwa, która musi być wspierana przez zarząd. Niemniej jednak każdy człowiek jest proszony o promowanie różnorodności w swoim miejscu pracy w codziennej pracy.
Wskazówki dla pracowników
Bądź ostrożny
W miejscu pracy nie może być miejsca na dyskryminację. Staraj się świadomie zmieniać swoje postrzeganie w stronę różnorodności, słuchając współpracowników i starając się zrozumieć i zrozumieć obawy. Zwróć uwagę, gdzie w zespole nadal występują problemy, jeśli chodzi o akceptację każdej osoby.
Bądź aktywny
Nawet jeśli może to wymagać odwagi: stawaj w obronie kolegów, którzy nie są akceptowani ze względu na pewne cechy. Jeśli zauważysz, że ktoś cierpi, bądź aktywny, porozmawiaj z tą osobą i wspólnie poszukajcie wsparcia.
Być wzorem do naśladowania
Pokaż jak to się robi. Toleruj inne opinie i traktuj swoich współpracowników z uznaniem i szacunkiem. Na przykład wspomnij wszystkim, jak wspaniale jest, że inni koledzy mają już więcej doświadczenia, wnoszą nową wiedzę lub mają zupełnie inne spojrzenie na pewne sprawy. W ten sposób zakotwiczasz w podświadomości swoich kolegów, że to, że ludzie są inni, jest niezwykle korzystne.
Wartości firmy, takie jak równość, opisane są w swego rodzaju zasadach wewnętrznych, które z własnej inicjatywy pisali pracownicy z różnych działów lub szczebli hierarchii.
Wskazówki dla menedżerów
Bądź uważny podczas rozmów kwalifikacyjnych
Na podstawie pewnych stwierdzeń często można założyć, w jakim stopniu dana osoba akceptuje różnice między ludźmi i czy rzeczywiście wpisuje się w kulturę korporacyjną, w której idealnie praktykowana jest różnorodność.
Bądź przystępny
Daj swojemu zespołowi poczucie, że jesteś dostępny w każdej chwili. Zwłaszcza gdy pojawiają się konflikty, wszyscy w zespole powinni wiedzieć, że jesteś dostępny i zaangażowany w znalezienie rozwiązania. Jeśli członkowie Twojego zespołu będą świadomi, do kogo mogą się zwrócić, a przede wszystkim, że potrafią otwarcie stawić czoła dyskryminacji, przełożonym znacznie łatwiej jest podjąć działania przeciwko niesprawiedliwości w firmie.
Komunikuj kulturę firmy
Jeśli w firmie praktykowana jest różnorodność, niezwykle ważne jest komunikowanie tego. Szczególnie menedżerowie często mają okazję aktywnie zająć się tym tematem. Czy to podczas wspólnego lunchu, podczas rozmów pracowniczych, czy też podczas ogólnych przemówień, gdy na miejscu znajduje się duża liczba pracowników. Przełożeni kierują pracą i są odpowiedzialni za ciągłe podkreślanie, jak ważne jest, aby wszyscy zjednoczyli się.
Różnorodność oznacza zmianę myślenia: tolerancję, chęć poznania, że nie tylko mój własny pomysł i postawa jest właściwa. Słuchanie drugiej osoby, dawanie jej przestrzeni i innych poglądów jest jeszcze sporo do uchwycenia do zrobienia.
Chcesz pracować w różnorodnym środowisku?
Jeśli różnorodność w miejscu pracy jest dla Ciebie ważna, powinieneś sprawdzić ją pod kątem potencjalnych pracodawców podczas procesu aplikacyjnego. Firmy, w których różnorodność i włączenie są integralną częścią kultury korporacyjnej, zwykle wspominają o tym w ogłoszeniu o pracę. Najpóźniej podczas rozmowy kwalifikacyjnej możesz dowiedzieć się, jak różnorodność i otwartość wdrażane są w życie codzienne.
Przy okazji: na kununu możesz przyjrzeć się bliżej swojej wymarzonej firmie pod kątem takich cech, jak równość, radzenie sobie ze starszymi kolegami lub spójność wśród kolegów i dowiedzieć się, czy dana kultura firmy naprawdę Ci odpowiada.