[align=center]![]()
Miliony kierowców dostaną po kieszeni.
Galopujące ceny paliw zmuszają do oszczędności. Jednym ze sposobów jest założenie w samochodzie instalacji LPG. Specjaliści podkreślają, że taki zabieg to redukcja kosztów podróży nawet o połowę.
Kłopot w tym, że już niebawem sytuacja może się diametralnie zmienić. Coraz częściej pojawiają się głosy dotyczące konieczności podwyższenia akcyzy na autogaz. Politycy po cichu mówią, że gdyby do tego doszło, budżet państwa mógłby w "trudnym czasie" zyskać dodatkowe miliardy.
Jesteśmy gazową potęgą
Znawcy rynku mówią, że do zamachu na nasze portfele w gruncie rzeczy zachęcamy... sami. Rekordowe zainteresowanie montażem LPG w ostatnim czasie spowodowało, że Polska stał się drugim po Turcji, największym rynkiem autogazu na świecie.
Po naszych drogach porusza się już ponad 2,5 mln pojazdów z instalacją gazową, a liczba stacji tankowania LPG stale rośnie i przekracza 6 tysięcy punktów.
![]()
Politycy liczą więc i dochodzą do prostych wniosków. Jeżeli wzrasta sprzedaż autogazu (jest o połowę tańszy od benzyny), to automatycznie spada sprzedaż tradycyjnych paliw, które są dla budżetu żyłą złota.
Unia ostrzy zęby na LPG
Niewykluczone więc, że w najbliższym czasie czeka nas poważna dyskusja o tym, czy stawka akcyzy jest dziś wystarczająca. Zwłaszcza, że temat powraca jak bumerang za sprawą Komisji Europejskiej. Brukselscy urzędnicy od dawna naciskają, aby akcyza poszła w górę.
Propozycja zwiększenia podatku doliczanego do ceny LPG mówi o wzroście ze 125 do 500 euro na tonę. Co to oznaczałoby dla kierowców? Gigantyczny wzrost cen - nawet do poziomu 4-4,50 zł.
Czy KE przeforsuje swoje pomysły? Nie wiadomo, bo do tego potrzebna jest jednomyślna decyzja ministrów finansów 27 państw.
![]()
Gaz naprawdę się opłaca
Jeżeli do podwyższenia akcyzy jednak dojdzie, to będzie to z pewnością wzrost stopniowy. Chodzi o to, aby nie wywoływać szoku i podwyższać ceny "małymi krokami" do 2022 roku. W warsztatach montujących instalacje gazowe na razie spokój.
Mechanicy podkreślają, że wzrost akcyzy nie jest jeszcze przesądzony, a poza tym koszty instalacji zwracają się średnio już po dwóch latach użytkowania. Co ważne, przy dzisiejszych cenach benzyny czy oleju napędowego, montaż LPG jest opłacalny nawet w przypadku aut, które pokonują niecałe 10 tys. km rocznie.
Ile kosztuje założenie autogazu? Wszystko zależy od miejsca, gdzie dokonujemy instalacji, a także samego sprzętu. Instalacja sekwencyjna znanej marki może kosztować od 2,5 do nawet 5,5 tys. zł. Serwis regiomoto.pl policzył, że przy założeniu, że samochód spala 10 litrów benzyny na 100 km, a litr bezołowiowej 95 kosztuje 5 zł 41 gr, koszt pokonania 100 km to 54 zł 10 gr. Jeżdżąc samochodem zasilanym LPG po 2 zł 85 gr za litr, za przejechanie 100 km kierowca zapłaci ok. 32 zł (przy spalaniu 12 litrów na 100km). Na każdych 100 km oszczędzi 22 zł. Koszt średniej klasy instalacji sekwencyjnej zwróci się po ok. 15 tys. km (cena 3,2 tys. zł)
Stereotypy psują rynek LPG
Znawcy rynku zaznaczają, że problem z autogazem jest nie tyle w cenach instalacji, ale w naszych głowach. Pomimo 20-letniej obecności samochodowych instalacji gazowych w Polsce, nadal pokutują liczne stereotypy. Jednym z nich jest przekonanie, że niemożliwe jest zamontowanie instalacji gazowej w samochodzie wyższej klasy.
Bierze się to chyba stąd, że w świadomości niektórych osób instalacja gazowa to coś wstydliwego, a auta na gaz wciąż kojarzą się z tanimi, używanymi samochodami - mówi Anna Kaminik-Michalczak z radomskiego Auto-Gaz Centrum.
Podkreśla, że coraz częściej to właśnie właściciele samochodów klasy Premium wybierają paliwo gazowe. Decyduje aspekt ekonomiczny.
Niektórzy mówią, że gaz szkodzi...
Czy LPG niszczy silnik? - To stereotyp - podkreśla Anna Kaminik-Michalczak. - Najczęściej silniki niszczą sami użytkownicy, którzy nie dbają o właściwą eksploatację i obsługę swojego samochodu, a także pseudo mechanicy, dokonujący przeróbek - dodaje.
Podstawą bezawaryjnego użytkowania instalacji LPG jest jej profesjonalny montaż. Eksperci radzą, aby przed wybraniem oferty konkretnego warsztatu, poszukać opinii na jego temat np. w internecie.
Warto również pamiętać o regularnych przeglądach instalacji, przewidzianych gwarancją - zaznacza Anna Kaminik-Michalczak.
Czy LPG sprawdza się tak samo dobrze w trasie, jaki i w ruchu miejskim? Mechanicy podkreślają, że auto na gaz pracuje równie dobrze w każdych warunkach. - Dodatkowo, dzięki temu, że charakteryzuje się zmniejszoną emisją dwutlenku węgla, nie przyczynia się do większego zanieczyszczenia środowiska. Poza tym, układ napędowy takich samochodów emituje mniej szkodliwych węglowodorów - tłumaczy Kaminik-Michalczak.[/align]